Outburst, 1956
oil on canvas, 112,6 x 137,2 cm
1955–1958 | Outburst
As Ágnes Berecz noticed it in her essay about the artist’s early works entitled To write like a painter: Judit Reigl’s art in the 1950s: “In the summer of 1955 Reigl started to use new method that of hurling paints on the canvas. She threw a mixture of indus- trial powder paint and linseed oil on the canvas, and then “destroyed” the mounds, spread them with a bent curtain rod, which she later replaced with a flexible sword or strap of metal. ....The title of the series is to be understood both literally and meta- phorically: explosive maps of the material touching the canvas, the Outburst pictures represent the struggle, both constructive and destructive, of the body and the plane, of matter and energy.” [...]
“The process of painting becomes... a physical and visceral activity. The paintings created by im- pulsive, spontaneous and random gestures of the body are ephemeral traces of the act of painting and of the artist’s body... The series Eclatement [Outburst], like explosive cards of the material touching the canvas, represents the confrontation between the surface and the body, the struggle that both constructs and destructs material and energy... The painting literally explodes in the pictorial field with a centrifugal motion, directing the gaze outside the frame, and the material thus exploding in every direction erases the surface hierarchy.”
1955−1958 | Robbanás
Írni, mint egy festő: Reigl Judit festészete az 50-es években című, a művész korai munkásságáról szóló tanulmányában Berecz Ágnes a következőket jegyezte fel: „1955 nyarán kezdett el új festői mód- szerrel dolgozni, a festék dobálásával. Az indusztriális porfestékből és lenolajból kikevert anyagot Reigl a vászonra dobta, és egy hajlított függönyrúddal, később egy hajlékony, rugalmas acélpengéjű karddal vagy fémpánttal, a festékmasszákat szétrombolva dolgozta meg. .... A sorozat címe szó szerint és metaforikusan is értendő: a Robbanás képei a vászonnal érintkező matéria explozív térképeiként a sík és a test összecsapását, anyag és energia egyszerre konstruktív és pusztító küzdelmét jelenítik meg.”
„A festés fizikai tevékenység, zsigeri aktus. Az ösztönös, spontán, véletlenszerű mozdulatokkal, a test gesztusaival létrehozott festmények a festés aktusának és a művész testének efemer nyomai. ... Az anyag odavetett kártyalapokként robban szerteszét az Eclatement [Robbanás] sorozat vásznain, melyek a felület és a test megütközését jelenítik meg, anyag és energia egyszerre építő és romboló küzdelmét... A festmény valósággal felrobban a képmezőben. Mozgásának centrifugális ereje a kereten túlra irányítja a tekintetet, s a szerteszét robbanó anyag eltöröl a felszínről minden hierar- chiát.”