Judit Reigl
Judit REIGL
French Hungarian

Mass writing, 1959

oil on canvas, 148 x 123 cm

 

1959–1965 | Mass Writing

 

It was the wild and cataclysmic clash of the material of painting and the emptiness of the canvas that gave rise to the abstract forms of Mass Writing. This series draw on the automatism of Surrealism, which the young painter discovered for herself after her arrival in Paris.
“Painting is positioned through masses on a canvas. I bought a material normally used by masons – a ground black pigment that dries slowly, in depth,
over the span of years, which meant that I was always working on six or eight paintings at a time. Starting from a white background, I put clumps of paint on the canvas using a flexible and rounded blade, or, sometimes, a simple wooden stick, ‘raising’ them up from the bottom to the top of the can- vas, covering the lighter colours underneath with this black pigment. I could tell immediately whether it was successful or a failure, in which case, there was no way of correcting it.” (Judit Reigl)

 

1959−1965 | Tömbírás

 

A festőanyag és az üres vászon összecsapása, drámai megütközése nyomán jöttek létre a Tömbírás absztrakt formái. A sorozat a szürrealizmus automatikus alkotómódszerére épül, amelyet a fiatal festő Párizsba való érkezése után fedezett fel magának.
„A festmény tömegeken keresztül találja meg a helyét a vásznon. Egy kőművesek által használt anyagot vettem: fekete porfestéket, amely lassan, évek alatt szárad meg mélységében, ezért mindig hat vagy nyolc képen dolgoztam egyidejűleg. Fehér alapból kiindulva, festékhalmokat helyeztem el a vásznon, s egy lekerekített, hajlékony kard- penge, vagy olykor egyszerű fapálca segítségével, alulról felfelé haladva »vittem fel« a halmokat a vászon tetejéig, ezzel a fekete festékkel alapozva a világosabb színek alá. Azonnal láttam, sikerült-e vagy nem, és ez utóbbi esetben nem volt mód a ja- vításra.” (Reigl Judit)